Lista: Ketteran_toiminnan_esimerkit.list
Laatija(t): Matti Vuori
Copyright: (c) 2009 Matti Vuori
1. Tarzanilla on vahva, yksinkertainen missio - prinsessa on pelastettava
2. Tarzan tuntee toimintaympäristönsä läpikotaisin
3. Tarzan on suvereenin osaava
4. Tarzan tietää, mihin pystyy ja millaisiin kamppailuihin kannattaa ryhtyä
5. Tarzan liikkuu juuri sopivankokoisilla stepeillä - ei liian lyhyitä eikä liian pitkiä
6. Tarzan tekee aina tilannearvion ennen jatkoa. Seuraava tarkistuspiste on aina tiedossa
7. Tarzan suuntaan liikkumistaan dynaamisesti - jos tulee esteitä, tehdään korjaavia liikkeitä
8. Tarzanin tehtävän kaikista tulevista tapahtumista on sisäinen malli
9. Tarzanin toiminnassa on rytmiä: välillä suunnitellaan ja pohditaan, välillä toimitaan rajusti
10. Tarzan tekee aina riskianalyysin seuraavalle stepille - riskit aina tiedossa
11. Tarzan tuntee kaikki vaihtoehdot eikä ryntää eteenpäin suinpäin
12. Tarzanilla on monipuoliset perusvälineet puukko yms. - aina mukana, aina käyttökunnossa
13. Tarzanilla on tiimi, jossa on erikoisosaajia - apina viestintään, elefantti kun tarvitaan voimaa
14. Jazz-yhtyeellä on yhteinen tavoite, visio ja organisaatiokäsitys
15. Jazz-yhtyeellä on stabiili perusrakenne.
16. Jazz-yhtyeen jäsenillä on selvät osaamispohjaiset roolit ja tästä lähtevät osaamisvaatimukset.
17. Jazz-yhtyeen kaikilla jäsenillä vahva kyky toimia tarpeen mukaan itsenäisesti (solistina, soolot).
18. Jazz-yhtyeen työstä suurin osa on kuitenkin kurinalaista ryhmätyötä.
19. Jazz-yhtyeellä on selkeästi johtaja, joka vastaa toiminnan linjauksista ja esimiestehtävistä.
20. Jazz-yhtye toimii parhaiten tietyssä kontekstissa – oman tyylinsä parissa, tietyssä esitysformaatissa
21. Jazz-yhtye ei uudistu vähitellen, vaan purkamalla tiimi ja kokoamalla uusi tiimi.
22. Jazz-yhtyeellä on syvällinen ymmärrys omasta tekemisestä, omasta musiikista.
23. Jazz-yhtyeellä on tarkoituksenmukainen kokoonpano – soittimia on juuri riittävästi, ei liikaa eikä liian vähän.
24. Jazz-yhtye ei toimi säveltäjänä, vaan tarvitsee luovan yksilön kirjoittamaan musiikkia.
25. Jazz-yhtye edellyttää myös ryhmän yläpuolella olevan johdon ”musiikkikorvaa” tälle tyylilajille (levy-yhtiön johto).
26. Jazz-yhtye on luova.
27. Jazz-yhtye on yksinkertainen.
28. Improvisointiin kykenevässä jazz-yhtyeessä on korkean tason osaamista, joka yhdistyy kokemukseen
29. Jazz-yhtyeessä taitojen soveltaminen perustuu koeteltuihin malleihin (joita on riittävästi)
30. Jazz-yhtyeen toiminta on viety ns. taitopohjaiselle tasolle, jossa valinnat eivät tarvitse edes tietoista päätöstä.
Lista päivitetty 26.6.2018