MPV-sivusto
Sivukartta
Matti Vuori | ||
Jazz-yhtyeen kaltainen organisaatio Nokia-yhtiön edustajat esittävät usein että Nokialla toimitaan ja että hyvä organisaatio toimii kuin jazz-yhtye. Tätä perustavaa laatua olevaa väittämää ei ole kuitenkaan juurikaan pureksittu - kuten yleensä tuotekehitys- ja teknologiayhteisössä, asiat otetaan mantroina, analysoimatta ja kyseenalaistamatta. Näin on varmasti ko. yhtiössä tehty sisäisesti, mutta tässä on oma nopea pureksintani (illalta 25.1.2002) tukemaan julkista keskustelua. Analyysin lähtökohdaksi on otettu hypoteesi jazz-yhtyemäisyydestä kirjaimellisesti, eli todennäköisesti laajempana kuin mitä kaikkia elementtejä metaforaan on alunperin liitetty. Asiaa on käsitelty SWOT-analyysin jäsennyksen mukaisesti. Väärinkäsitysten varalta korostan vielä, että analyysi ei liity ko. yhtiöön, vaan tarkastelee em. metaforaa. Organisaation peruskonsepti Vahvuuksia Heikkouksia Uhkia Mahdollisuuksia YhteenvetoOrganisaation peruskonseptiMetaforia käytettäessä on yhtä kiinnostava kysymys kuin "millainen organisaation pitää olla, "kysymys miten sellainen organisaatio saadaan aikaan? Metaforat ovat myös vaarallisia, sillä ne voidaan ymmärtää erilaisilla tavoilla. Jazz-yhtyeeseenkin liittyy monenlaisia käsityksiä. Jonkun mieleen tulee 1970-lukulainen free-jazz -yhtye. Toinen taas ajattelee standardeja soittavaa väsynyttä ja ikääntynyttä perustrioa. Kolmas taas kuvittelee mielessään trumpetistimestarin ympärille kerätyn nuorten palkkamuusikoiden yhtyeen. Olipa yhtyeen konsepti mikä tahansa, sille ovat kuitenkin yhteisiä seuraavat piirteet:
Nämä ovat kaikki "selvää kauraa". Tällainen perusasetelma on terve ja sopiva kaikille organisaatioille. Tavoite, visio ja selkeät roolit. Suhde yhteisöönJazz-yhtyeen suhde muihin toimijoihin on mutkaton:
Luominen"We work off each other" - Frank Nuovo "We have a common piece of music to play - yes. We have a conductor - yes. But we improvise." - Yrjö Neuvo Luovuus on taas toinen asia. Yleensä vain free-jazz -yhtyeet luovat uutta musiikkia improvisoimalla. Tällöin on kyseessä yhteinen luovuussessio, jossa ideat vaihdetaan täysin avoimesti. Tulos on yhteinen. Mutta free jazzkaan ei yleensä murra konseptinsa rajoja: yhtyeen konsepti ja lähtökohdat improvisointiin ovat aina samat. Normaalissa tilanteessa lähtökohtana ovat valmiiksi sävelletyt kappaleet. Niiden päälle voidaan improvisoida lähinnä sooloissa. Tällainen luominen kertoo lähinnä "sujuvasta organisaatiosta", olipa kyseessä miten byrokraattinen organisaatio tahansa. Nykyaikaiselle organisaatiolle useimmissa hyvissä jazz-yhtyeissä on kuitenkin tiettyjä piirteitä:
JohtaminenJazz-yhtye ei yleensä ole demokraattisesti johdettu tiimi. Tiimi on koottu musiikillisen johtajan (= paras osaaja, teknologiajohtaja) ympärille, joka on samalla henkinen johtaja. Yhtyeen vetäjä vastaa muusikoiden valinnasta, musiikillisista linjauksista. KokoonpanoJazz-yhtyeessä on vain tarpeelliset jäsenet. Kaikilla on selkeä rooli. Kaupallinen johto ei sekaannu osaamisorganisaatioon. Mukana ei ole turhia soittajia (kaikenlaiset pienen roolin symbaalin kilauttajat jne.). Tämä takaa tehokkaan toiminnan, luovuuden, helpon päätöksenteon. Kaikilla on selkeä rooli tiimiprosessissa, mikä tuo varmuutta sekä itsevarmuutta. Mutta kun tuotteet ulkoistetaan, tulevat muut toimijat mukaan prosessiin:
Organisaation kehittyminenJazz-yhtye on sidottu konseptiinsa:
Se ei yleensä kykene uudistumaan, ja elinkaari onkin siksi lyhyt. Esimerkiksi muusikoilla saattaakin olla sellainen osaaminen, joka ei mahdollistakaan uudistumista. Uudistuminen tapahtuukin hajottamalla yhtye ja luomalla uusi yhtye. Vetäjällä on uusi visio uudesta musiikista, sen vaatimasta yhtyeestä ja yhtyeen toimintatavoista. Tältä pohjalta luodaan uusi yhtye. Jatkuvaa parantamista tapahtuu toki, mutta se on luonteeltaan ryhmäprosessin kaltaista toiminnan hioutumista. VahvuuksiaJazz-yhtye-konseptilla on monia vahvuuksia:
HeikkouksiaJazz-yhtye-konseptilla on myös monia heikkouksia:
UhkiaJazz-yhtye on omanluonteisuudestaan johtuen altis erilaisille riskeille. Ulkoinen vaikuttaminen
Tämähän on tuttua monenlaisista luovista ryhmistä, esimerkiksi tutkimuslaitosten tutkimusryhmät. Johdon osaaminen Organisaation johto ymmärtää harvoin jazzia - mieluummin iskelmää, rockia, tanssimusiikkia tai klassista. Tästä koituu monenlaisia ongelmia:
Johdon koulutus onkin - kuten aina - avainasemassa. Teknologiavetoisuus Uusien soitinten tullessa markkinoille voidaan musiikkia alkaa tekemään teknologian ehdoilla, eikä musiikillisista lähtökohdista (vrt. yritysten tietojärjestelmät). Tuloksena on lyhytkestoinen musiikkikausi, josta palataan perusasioihin - tai toisaalta teknologiavetoinen mullistus, joka muuttaa toiminnan perusrakenteita. Yksi teknologiavetoisuuden muotoja on etsiä innovaatioita uusista jakelu- ja pakkausformaateista. Medioiden suhteen on aina oltava varovainen, sillä väärään kelkkaan lähteminen on suuri riski. Musiikin ymmärtäminen Johtuen toimintamallistaan, jazz-yhtye tuottaa eleganttia musiikkia, jossa ei ole mitään liikaa, eikä mitään liian vähän. Perinteinen tapa tuhota tällaista musiikkia on "lisätä siihen jousisoittimia". Tuotteissakin niiden sisäinen ja ulkoinen eleganssi ja ymmärrettävyys lähtee juuri oikeasta sisällöstä, "täydellisestä riittävyydestä". Toisaalta voidaan tuotteistaa vain improvisaatiot, "parhaat palat". Ne eivät kuitenkaan maistu hyvältä kuin kappaleiden osina: kuka kestää kuunnella äänilevyn, jolla on vain improvisaatioita. Tuotteidenkin peruskauppatavara on arkista. Jokaisen tuotteen arkinen käytettävyys (jopa hissimusiikki-luonne) on keskeisintä. Soolot tuovat vain tarvittavan erottuvuuden. Peruskonseptin on oltava tunnistettava, kulttuurisia arvoja tukeva ja niihin tukeutuva, hyväksytty ja turvallinen. Bändin roolin kasvattaminen Bändi koostuu kuitenkin vain muusikoista. Tuottajan vastuun tai keikkamyynnin on syytä olla niiden asioiden ammattilaisten harteilla. Samoin bändi tarvitsee aina mm. roudareita, linja-autonkuljettajan jne... Yksisilmäisyys, yksikonseptisuus
Kehittämisen unohtaminen Jazz-yhtyeeseen liittyy assosiaatioita vapaudesta ja itseorganisoitumisesta. Niiden kaltaisten organisaatioiden kehittämistä ei myöskään juurikaan käsitellä organisaatiotutkimuksessa. Saatetaan ajatella, että kun muutama muusikko laitetaan yhteen, siitä syntyy oiva tiimi. Näinhän se ei toki toimi. Organisaation rakentaminen on yhtä vaativa askare kuin muissakin tapauksissa. Ja olemassaolevien organisaatioiden tapauksessa tarvitaan pitkäjänteistä yrityskulttuurin kehittämistä, jotta yksittäinenkin ryhmä voisi toimia halutulla tavalla. Se kaikki vaatii vuosien pitkäjänteistä työskentelyä. MahdollisuuksiaFraktaaliorganisaatio Fraktaaliorganisaatio tarkoittaa organisaatiota, jossa rakenteet ja prosessit toistuvat eri tasoilla samanlaisina. Zoomaa mille tahansa tasolle, niin näkymä on samankaltainen. Toisin kuin jazz-yhtye, ison yrityksen koko organisaatio voi toteuttaa jazz-yhtyeen "hyveitä" yksikön sisäisessä toiminnassa tai jopa tulosyksiköiden välisissä prosesseissa, eikä vain esimerkiksi tiimitasolla. Tämä edellyttää kuitenkin mm.
YhteenvetoOrganisaatioiden ymmärtäminen edellyttää selkeitä tapoja kuvata niitä. Jazz-yhtye -metafora on hyvä, sillä:
Metaforan avulla sanotaan yhdellä sanalla se, mitä muuten voitaisiin luetella listalla kuivia pallukoita, esimerkiksi:
Monet konsultit suhteuttavat organisaation urheilujoukkueeseen, esimerkiksi jääkiekkojoukkueeseen. Erona näihin on jazz-yhtyeessä nähtävissä esimerkiksi:
Tämä vertailu paljastaa itse asiassa sen, että metaforissa ei ole kyse vain vertauskuvista tai toimialojen välisestä synergiasta, vaan selkeistä valinnoista ja arvoista: vaikka erilaisiin organisaatioparadigmoihin liitetäänkin yleensä kaikki "hyveet", arvoiltaan ja asenteitltaan erityyppisiä organisaatioita on olemassa. Ja tämä ero näkyy myös niiden operatiivisessa kyvykkyydessä. ------ Ne periaatteet, joita jazz-yhtye-metaforaan yleensä liitetään, kuten improvisointi, olisivat riittäviä perusteluja metaforan käytölle. Kevyt analyysi kuitenkin osoittaa, että jazz-yhtyemäisyydessä on monenlaisia kenties aikaisemmin tunnistettuja menestystekijöitä, joita kannattaisi miettiä ja kehitellä eteenpäin formuloiduiksi periaatteiksi. Toisaalta, jazz-yhtyemäisyydessä on omia ongelmiakin, ja se ei sellaisenaan riitä organisaation toiminnan lähtökohdaksi ja kuvaamiseen - "tavanomaiset" organisaatio-opit ovat edelleen tarpeen ja voimissaan. Termin ymmärtäminen ja pureskelu on kuitenkin tarpeen, sillä vaarana on aina, että metaforaa aletaan tuotteistaa ja soveltaa ymmärtämättä, mistä kaikissa siihen liittyvissä asioissa on kysymys, mitä ongelmia ja riskejä niihin voi liittyä. Jatkoajattelulle olisi tämän paperin täydennykseksi vielä aihetta mm. jazz-yhtyeen ja oppivan organisaation suhteista, johtajuudesta ja tiiminrakentamisesta.
|
||